петък, 21 август 2009 г.

Наименованията на учебните предмети

16 Октомври 2006, 21:14 Публикувано в Образование | 4 коментара , 872 прочита
Категории: Училище, Коментари, Размисли


Етикети: учебни предмети, наименования, названия, начален етап
По повод на постинга на Darla-Daisy, и възникналите коментари в тази връзка, искам да споделя какво е мнението ми за преименуването на учебните предмети, което стартира с Новата учебна програма.

Така и не проумях каква е тази тенденция да се прекръстват учебните предмети, като им се дават дълги, многословни и не съвсем точни названия. Ще дам примери.

Природознанието се превърна в Човекът и природата, а Родинознанието в Човекът и обществото. Напълно излишно е, според мен, уточнението, че човекът е в съчетание с обществото или с природата, защото е съвсем ясно, че всички тези знания са пречупени през призмата на човешкото съществуване, ако изобщо това са имали предвид авторите на идеята. В тази връзка един мой ученик, на въпроса ми дали е учил урока по Човекът и обществото, ми отговори, че знае само за човека, но за обществото не е учил :))

Същото е и с Домашния бит и техника, който не му пречи да си бъде Трудово обучение. Предишното наименование Ръчен труд също не беше уместно, защото създаваше обратната асоциация и се задаваха въпроси от рода: "А Крачен труд изучавате ли?

Изобразително изкуство. За децата от начален курс може спокойно да си бъде Рисуване - ние продължаваме така да си го наричаме помежду си, защото ни е твърде сложно да изречем името му.

Физическо възпитание и спорт, както лесно можем да се досетим, можеше да си остане Физкултура, както беше преди.

Другият недостатък на дългите наименования на учебните предмети е, че в документацията, която попълваме всеки божи ден ние, учителите, сме длъжни да ги вписваме изцяло. Което означава, че например за деня, в който си имал 1 час Физическо възпитание и спорт, ти се налага това съчетание от три думи да го напишеш два пъти - веднъж в Дневника на класа и още един път в Материалната книга. А ако ти е и лекторски час, значи трябва да го запишеш и в Книгата за лекторски часове.

Изобщо това чиновническо писане в много документи, в които често пъти се дублира информацията, поне за мен, е един от най-големите недостатъци на професията ни, защото губи ценно време. Да, обаче когато проверяват работата ни, първо гледат дали си изряден пишурка, защото както казва бившата пом. директорка: "Не е важно дали сте си взели урока, важното е дали сте го отразили в документацията".

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Архив на блога

Последователи