16 Октомври 2006, 21:14 Публикувано в Образование | 4 коментара , 872 прочита
Категории: Училище, Коментари, Размисли
Етикети: учебни предмети, наименования, названия, начален етап
По повод на постинга на Darla-Daisy, и възникналите коментари в тази връзка, искам да споделя какво е мнението ми за преименуването на учебните предмети, което стартира с Новата учебна програма.
Така и не проумях каква е тази тенденция да се прекръстват учебните предмети, като им се дават дълги, многословни и не съвсем точни названия. Ще дам примери.
Природознанието се превърна в Човекът и природата, а Родинознанието в Човекът и обществото. Напълно излишно е, според мен, уточнението, че човекът е в съчетание с обществото или с природата, защото е съвсем ясно, че всички тези знания са пречупени през призмата на човешкото съществуване, ако изобщо това са имали предвид авторите на идеята. В тази връзка един мой ученик, на въпроса ми дали е учил урока по Човекът и обществото, ми отговори, че знае само за човека, но за обществото не е учил :))
Същото е и с Домашния бит и техника, който не му пречи да си бъде Трудово обучение. Предишното наименование Ръчен труд също не беше уместно, защото създаваше обратната асоциация и се задаваха въпроси от рода: "А Крачен труд изучавате ли?
Изобразително изкуство. За децата от начален курс може спокойно да си бъде Рисуване - ние продължаваме така да си го наричаме помежду си, защото ни е твърде сложно да изречем името му.
Физическо възпитание и спорт, както лесно можем да се досетим, можеше да си остане Физкултура, както беше преди.
Другият недостатък на дългите наименования на учебните предмети е, че в документацията, която попълваме всеки божи ден ние, учителите, сме длъжни да ги вписваме изцяло. Което означава, че например за деня, в който си имал 1 час Физическо възпитание и спорт, ти се налага това съчетание от три думи да го напишеш два пъти - веднъж в Дневника на класа и още един път в Материалната книга. А ако ти е и лекторски час, значи трябва да го запишеш и в Книгата за лекторски часове.
Изобщо това чиновническо писане в много документи, в които често пъти се дублира информацията, поне за мен, е един от най-големите недостатъци на професията ни, защото губи ценно време. Да, обаче когато проверяват работата ни, първо гледат дали си изряден пишурка, защото както казва бившата пом. директорка: "Не е важно дали сте си взели урока, важното е дали сте го отразили в документацията".
Здравейте! В интернет пиша с ник queen_blunder, а този блог го създадох, за да архивирам всички мои публикации, писани през последните години на образователни теми
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Архив на блога
-
▼
2009
(42)
-
▼
август
(39)
- Речник на съкращенията в интернет
- Наименованията на учебните предмети
- CAPTATIO BENEVOLENTIAE - ораторски термин от антич...
- Октомври
- Първите в България
- Десет полезни правила при водене на дискусия
- Идеи за сандвичи
- История на сладоледа
- Кечът и агресията при децата
- Кога "хиляда хиляди" започнали да се наричат милион
- Математически бисер :)
- Метонимия. Синекдоха, перифраза, евфемизъм
- Мимикрията – изкуството да подражаваш (3)
- Пусть всегда будет солнце
- Мимикрията – изкуството да подражаваш (2)
- Мимикрията – изкуството да подражаваш (1)
- Седмицата: път към науката
- Човек се учи, докато е жив (приказка)
- Кои съществителни от мъжки род се членуват с -ят и...
- Викторина
- Заложените „бомби” в Програмата за развитие на учи...
- Момчето си отива
- 24 май – Ден на българската просвета и култура
- Безплатен Windows и MS Office за всички български ...
- Зараждането на славянската писменост
- Как са се родили буквите
- Секунда!:)
- За значението на препинателните знаци
- Кадин мост
- Издържах теста :)
- Кратък речник на някои литературни термини
- Някои невероятни факти от живота на насекомите
- Учителски бисери
- Как е правилно да се напише: „растна” или „расна”?
- Мъдростта на вековете
- Чия е тази тетрадка?
- Спомени, изникнали изпод една качулка
- Веселата страна на учителските протести
- Могат ли художниците да броят...
-
▼
август
(39)
Няма коментари:
Публикуване на коментар